Jag minns att när vi gjorde våra examinerande samhällsarbeten i gymnasiet så skrev jag om ämnet "kriget mot terrorismen". Har alltid funnit ämnet väldigt intressant, skrämmande, men väldigt intressant. Därför valde jag att göra mitt arbete om just detta. Det handlade mycket om USA och deras krig mot terrorismen och den stora terroristgruppen Al Qaida och hur USA agerade i förhållande mot händelserna den 11 september år 2001. En av mina största källor då var filmen gjord av den fantastiske Michael Moore som bland annat gjort dokumentären om skolmassakern i Coloumbine i USA. Men den här dokumentären hette Farenheit 9/11 och handlade om hur USA förde krig mot fel land, Irak, som ett resultat på attacken. Irak, som aldrig någonsin hade fört krig mot USA eller ens antytt en terroristattack mot landet. När man ser denna film inser man hur korrupt USA (och världen är). Och hur allting egentligen bara handlar om makt och pengar. 

Så i dessa mörka tider, när vi lätt vänder oss mot de oskyldiga muslimer som flyr från sina hem för att komma undan en terrorism som hade kunnat undvikits från allra första början - tycker jag att den här filmen speglar tydligt hur vriden världen är. Och jag rekommenderar alla att ta sig 2 timmar av sitt liv och se den. För då förstår man, att mycket av det som händer idag kunde ha förhindrats redan då.
 

Kommentera

Publiceras ej